БІБЛІОТЕКА ЧЕРКАСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО БІЗНЕС-КОЛЕДЖА


Кафедра української мови і машинопису

  Літературний процес 70-90-х років ХІХ століття. Частина І
Посібник-радник з української літератури

УДК 82.09(07)
Рекомендовано до друку рішенням
методичної ради Черкаського
державного бізнес-коледжу
Протокол № 2 від 17 січня 2002 р.

Укладач: Сидоренко О. В.

Літературний процес 70-90-х років ХІХ століття. Частина І
Посібник-радник з української літератури

Черкаси, 2002 - 146с.

Посібник містить короткий конспективний огляд української літератури за обсягом вивчення програмового матеріалу, а саме: літературний процес 70-90-х рр. ХІХ ст. У частині першій навчального посібника висвітлено життєвий і творчий шлях у формі короткого літопису І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, Михайла Старицького та І. Карпенка-Карого, дано стислу характеристику художніх полотен, літературні вікторини та диктанти, завдання для підсумкової контрольної роботи, проблемні запитання для самостійного опрацювання творів до уроків додаткового читання.

Розраховано на студентів та викладачів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Може бути корисним учителям та учням старших класів загальноосвітніх шкіл.

Зміст

 

Передмова

6
 

Іван Нечуй-Левицький

7
1

Короткий літопис життєвого та творчого шляху письменника

7
2

Соціально-побутова повість “Кайдашева сім’я” – хроніка селянської родини в післяреформений період в атмосфері повної бездуховності й агресивності

9
3

Роль гумору та сатири

9
4

Проблематика твору

10
5

Образи повісті

10
6

Мова повісті

12
7

Відгуки письменників та літературознавців про повість

12
8

Значення творчості І. Нечуя-Левицького

13
9

Письменники та літературознавці про майстра слова

14
10

Літературна вікторина за творчістю І. С. Нечуя-Левицького

15
11

Запитання проблемного характеру для самоперевірки або уроку-диспуту

16
11.1

Повторення подій біографії та творчості письменника

16
11.2

Чи знаєте ви зміст повісті “Кайдашева сім’я”?

17
12

Вікторини

18
12.1

Хто з героїв повісті “Кайдашева сім’я”

18
12.2

Чий це портрет?

19
13

Урок додаткового читання

20
14

Усні повідомлення

22
15

Завдання для підсумкової контрольної роботи

22
15.1

Літературний диктант

22
15.2

Теми творчих робіт

23
15.3

Теми рефератів

23
16

Рекомендована література

23
 

Панас Мирний (Панас Якович Рудченко )

24
1

Короткий літопис життя і творчості письменника

24
2

“Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – багатоплановий соціально-психологічний роман з народного життя

28
3

Композиція, сюжет, проблематика

29
4

Характеристика головних персонажів

34
4.1

Чіпка Варениченко

34
4.2

Грицько Чупруненко

36
4.3

Максим Ґудзь

37
4.4

Лушня, Матня і Пацюк

39
4.5

Жіночі образи в романі

39
4.6

Панство і чиновництво у творі

41
5

Порівняльна характеристика героїв роману

42
6

Художня майстерність роману

43
7

Відгуки письменників та літературознавців про твір

44
8

Значення творчості Панаса Мирного

45
9

Відгуки письменників та літературознавців про творчість письменника

46
10

Студентська конференція “Жанр і художні особливості роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Значення творчості Панаса Мирного в українській літературі”

47
11

Літературна вікторина за творчістю Панаса Мирного

47
12

Запитання проблемного характеру для самоперевірки чи уроку-диспуту

48
13

Готуємось до тематичного заліку. Тести

51
13.1

Життєвий і творчий шлях письменника

51
13.2

Сторінками роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

52
14

Вікторини

54
14.1

Чий це портрет?

54
14.2

Хто з персонажів роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” сказав?

55
14.3

Хто з героїв роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

56
15

Завдання для підсумкової контрольної роботи

57
15.1

Теми творчих робіт

57
15.2

Теми рефератів

57
16

Рекомендована література

57
1

Розвиток драматургії і театру в Україні другої половини ХІХ століття

58
2

Словничок понять теорії літератури, що стосуються драматичного мистецтва

59
3

Чи знаєте ви?

59
3.1

На основі яких ознак розрізняють епос, лірику і драму?

59
3.2

Чим відрізняється конфлікт у драмі від конфлікту в епічному творі?

60
3.3

Який із драматичних жанрів “наймолодший”?

60
3.4

Хто такий “корифей”?

60
3.5

Що потрібно знати про театральне мистецтво і його місце у світовій культурі?

61
3.6

Етапи національного театру

61
4

Опрацьовуємо критичний матеріал Задорожна С. В. Чим пояснити ідейну спрощеність, тематичну й жанрову одноманітність української драматургії другої половини ХІХ ст.?

61
5

Готуємось до самостійної роботи

65
6

Повідомлення про корифеїв українського театру

65
 

Михайло Петрович Старицький

66
1

Короткий літопис життя і творчості письменника

66
2

Поетична творчість

68
3

Чому в поезії М. Старицького громадянські мотиви переважають над особистими?

72
4

Завдяки яким художнім особливостям поезія “Виклик” М. Старицького стала популярною народною піснею?

75
5

Драматичні твори

77
5.1

“Не судилось” – оригінальна драма, найвище творче досягнення М. Старицького в галузі драматургії

77
5.2

П’єса М. Старицького “Талан” – один з кращих зразків соціально-психологічної драми в українській літературі

79
6

Критичні матеріали до творів

80
6.1

Сокирко Л. Г. М. П. Старицький

80
6.2

Комишанченко М. П. Михайло Старицький

82
7

Чи знаєте ви?

83
8

Значення творчості М. П. Старицького

83
9

Письменники та літературознавці про великого драматурга

84
10

Проблемні запитання

84
11

Готуємось до самостійної роботи

85
12

Готуємось до виступів

86
12.1

Теми повідомлень

86
12.2

Теми рефератів

87
13

Рекомендована література

87
 

Іван Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич)

88
1

Короткий літопис життя і творчості письменника

88
2

Дещо з епістолярної спадщини І. Карпенка-Карого

93
3

Авторський задум, життєва основа комедії “Хазяїн”.

94
4

Тема, проблематика, жанр твору.

95
5

Ідея комедії та її значення

95
6

Характеристика персонажів комедії “Хазяїн”.

96
7

Опорні плани до характеристики дійових осіб

101
7.1

План-опора до характеристики образу Пузиря

101
7.2

План-опора порівняльної характеристики Феногена і Ліхтаренка

101
7.3

План-опора до характеристики образу Золотницького

102
7.4

План-опора до характеристики образів Соні та Калиновича

103
8

Мова твору

103
9

Засоби сатиричного зображення

104
10

Відгуки письменників та літературознавців про твір

104
11

Значення п’єси “Хазяїн” Івана Карпенка-Карого у наші

106
12

Значення творчості видатного драматурга

107
13

Письменники та літературознавці про Івана Карпенка-Карого

107
14

Критичні матеріали до творів

108
14.1

Рильський М. Т. Гордість української драматургії

108
14.2

Скрипник І. П. Іван Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич)

109
14.3

Сахновський-Панкєєв В. О. І. Карпенко-Карий і російська культура

110
14.4

Задорожна С. В. У чому виявилося новаторство І. Карпенка-Карого як драматурга?

111
14.5

Задорожна С. В. Чи тільки критично-зневажливо ставиться І. Карпенко-Карий до образу Пузиря? Чи піддає сумніву його хазяйську сутність?

113
14.6

Стеценко Л. І. Карпенко-Карий. “Сава Чалий”

114
15

Урок додаткового читання за п’єсою І. Карпенка-Карого “Мартин Боруля”

116
16

Готуємось до самостійної роботи

116
16.1

Літературний диктант

116
16.2

Проблемні запитання

117
16.3

Самостійна робота (за соціально-сатиричною комедією “Хазяїн”)

118
16.4

Інші твори письменника. Проблемні запитання

120
17

Творче завдання

124
18

Вікторини

127
18.1

Чи знаєш ти героїв комедії “Хазяїн”? Хто з них

127
18.2

Хто з героїв комедії “Хазяїн” сказав?

127
18.3

Хто про кого сказав?

128
18.4

Різні запитання (за п’єсами “Сто тисяч”, “Мартин Боруля”, “Сава Чалий”, “Суєта”, “Житейське море”).

129
19

У вільну хвилинку

129
19.1

Задача-головоломка

129
19.2

Спробуй відгадай

130
19.3

Літературний олімп

130
19.4

Тематичні заморочки

131
20

Готуємось до тематичного заліку

131
21

Готуємось до виступів. Повідомлення і реферати

134
22

Готуємось до контрольної роботи. Теми творчих робіт

134
23

Читацька конференція. Розвиток Української драматургії й театру другої половини ХІХ століття

134
24

Диспут. Повчальний характер образу Пузиря колись і сьогодні (за комедією Карпенка-Карого “Хазяїн”)

135
25

Рекомендована література

135
 

Додаток 1

136
 

Додаток 2

137
 

Додаток 3

138
 

Перелік використаних джерел

145

@    черкаський державний бізнес-коледж